Victor’s blog 58

De laatste race van seizoen 2019 is gereden. De reis naar Qatar verliep niet bepaald voorspoedig. We hadden de pech dat ons vliegtuig vertraging opliep door een bird strike (aanvaring met vogels). Na drie uur wachten, werd besloten om de geplande vlucht te cancelen. Vierhonderd passagiers moesten ondergebracht worden in hotels in Amsterdam en het was nog onduidelijk wanneer de volgende vlucht zou gaan.

Gelukkig konden we de volgende dag in de middag vertrekken en kwamen we woensdagnacht laat aan in Qatar. Gevolg was wel dat het team Freudenberg mijn motor moest klaarmaken en dat er bij aankomst voor mij geen tijd was om het circuit te verkennen, de briefing bij te wonen en aan het klimaat te wennen. Het was erg warm en een relatieve hoge luchtvochtigheid, waardoor het erg benauwd aanvoelde.

De vrije trainingen gingen goed en in overleg met Hans Smees is de vering afgesteld en keuze van tandwielen gemaakt. In de kwalificatie én warming up kwamen we er achter dat m’n schokbreker lek was. Jammer was ook dat mijn snelste ronde verstoord werd door langzamere rijders, want een vijfde startplek was haalbaar geweest. Nu moest ik van plek 10 starten.

De racedag begon indrukwekkend. Op weg naar het circuit zagen we in de verte een tornado en kregen we op de snelweg te kampen met een zandstorm. Het zicht werd zo belemmerd, dat de taxi waarin we zaten stil moest gaan staan.

Toen we op het circuit aankwamen, hoorden we dat er slecht weer voorspeld werd. De volgorde van het raceprogramma werd aangepast omdat in een andere klasse het kampioenschap nog niet besloten was. Wij moesten er rekening mee houden dat als het zou gaan regenen, de race uit veiligheidsredenen niet door zou gaan. Grote hilariteit dus bij mijn ouders, vrienden en sponsors. Ga je naar Qatar en dan zal het je gebeuren dat de race niet doorgaat 😉. Gelukkig bleek het allemaal mee te vallen, het was wel drukkend en warm maar het bleef droog.

Race: ik had een goede start, na de eerste bocht lag ik al op plek acht en maakte ik deel uit van de kopgroep van twaalf rijders. In de rondes hierna ben ik opgeklommen naar plek zes, echter kreeg ik in ronde vier problemen met de koppeling en hierdoor verloor ik plaatsen. In ronde vijf was de koppeling zover weg dat ik nog amper vooruit kwam en met moeite de pits kon bereiken. Einde wedstrijd en heel erg balen. Erg jammer, want ik was de enige rijder die in alle races punten scoorde, tot ik hier in Qatar uitviel.

Ondanks dat, toch mooi plek vijf in het WSBK wereldkampioenschap in mijn eerste (rookie) jaar in world supersport 300 en beste KTM-rijder! Mijn doel is volgend jaar om nog hoger te eindigen in het WK, inclusief podiumplaatsen. We gaan een trainingsplan maken voor in de winter. Zodra deze er is, laat ik het jullie weten!